Souhrn apod.: |
Smyslem závěrečné práce je motivovat učitele k pochopení celistvosti osobnosti dítěte is postižením ve prospěch celého procesu výuky, to znamená, v rámci inkluzivního vzdělávání a výchovy či nikoliv ustrnout na cestě v procesu integrace. Zde naleznete postup tvorby dokumentu pro školní připravenost dítěte, která vycházíz psychologie osobnosti dle Heluse. Výklad osobnosti je zde vnímán jako psychologický celek, na který je nutno nahlížet jako na subjekt a bez selektivních úvah učitelů v procesu výchovy a vzdělávání. Tato závěrečná práces příručkami (s názvem Děti s autismem v české škole, Praxe inkluze dítěte vmateřské škole (děti s autismem), (Praxe inkluze dítěte v Montessori mateřské škole– děti s oslabenou kognitivní oblastí pro utváření matematických představ))může vytvořit jeden celek pro tvorbu ŠVP PV i s konkrétními programy očekávaných výstupů s respektováním individuality dítěte v rámci RVP PV. To znamená, že v praktické části se zmiňuji o vzdělávací oblasti Dítě a psychika,a to konkrétně o poznávací schopnosti a její funkci, představivosti a fantazii.Obsah metodického návrhu dokumentu Záznamový arch pro posuzování školní zralosti a připravenosti dětí bez postižení (i s postižením) vychází ze základních poznatků vlastní praxe v oblasti speciální pedagogiky s respektováním biopsychosociálního přístupu k dítěti i s prvky Montessori metody. Nejen – až v závěru práce se vyjadřuji k podstatě týmové spolupráce školního a školského poradenského pracoviště s tradičními pedagogy i se zapojením snah rodičů dětí, nebo-li umožnit jim častý vstup do vyučování. Celkově závěrečná práce přináší nové pohledy na děti bez postižení i s postižením, které vychází z diagnostických úvah při pozorování dětí. Vnáší důraz na nutnost změny ve školském zákoně ve smyslu povinného využívání dokumentu pod názvem Záznamový arch pro posuzování školní zralosti a připravenosti dětí bez postižení (i s postižením)v rámci evaluačního systému na školách (zpětná vazba poskytnutá především a ponejprv vedením školy, státní školní inspekcí, popř. PPP, SPC) dále, vnést do školského zákona nutnost poradenského pracoviště na školách, popřípadě, aby stát podpořil poradenství s přímou speciální pedagogickou činností i mimo státní školskou instituci ve formě písemné smlouvy. |